Welkom op de officiële website van Niels Lagrange
Click here to go to the English written website.



ABOUTNIELSLAGRANGE



HOWITBEGAN
Deze 27-jarige jongeman uit Lommel ambieerde reeds van jongs af aan om racepiloot te worden. Op 10-jarige leeftijd maakte hij zijn eerste rondjes op het indoorkartingcircuit. Al snel werd hij opgepikt door Daems Racing Team, die hem de eerste knepen en technieken van het vak leerde. Na een paar jaar was het tijd voor een nieuwe uitdaging en die vond Niels in de Legend Car Series. Het was tijdens deze twee seizoenen dat hij echt circuitervaring opdeed en de kunsten van een “sprintkoers” meester werd.

FURTHERON
In 2007 schreef Niels Lagrange geschiedenis door als jongste piloot ooit (16) aan te treden op de startgrid van de 24 uren van Zolder met een Dodge Viper. Echter de meeste ervaring deed Lagrange op onder de vleugels van First Motorsport, onder leiding van Jo Jamers. In 2008, zijn eerste seizoen Belgian GT Championship, sleepte Niels de kampioenstitel in de wacht in division 3 en een tweede algemene plaats tijdens de 24 uren van Zolder. Met First Motorsport zakte Niels Lagrange datzelfde jaar af naar Dubai, om hier aan de start van de bekende etmaalrace te verschijnen.

Met de gloednieuwe Lamborghini Gallorde LP560-4 van Argo Racing team start Lagrange het nieuwe seizoen van de Belcar Endurance. Met dit paradepaardje gooit hij samen met zijn teamgenoot Danny De Laet grote ogen in de racewereld en weet hij menig polepositie op zijn naam te zetten.

FUTUREPROGRAM
Na een pauze van enkele jaren begeeft Niels Lagrange zich in 2015 terug op de startlijn van de 24 uren van Zolder met een BMW 235i. De passie van weleer waait terug op en Lagrange besluit in 2016 deel te nemen aan de BMW 235i Cup, dit in samenwerking met het bedrijf Chrisal. Deze samenwerking verloopt dermate goed dat in 2017 gemikt wordt op een Europees kampioenschap, de Blancpain Lamborghini Super Trofeo Europa. Dit onder begeleiding van Chrisal Leipert Motorsport en met teamgenoot Pieter Vanneste. Het duo wist zich met hun Lamborghini Huracán reeds meerdere malen op het podium in Pro-Am klasse te plaatsen.

GALLERY

MYLIFETROUGHMEDIA







NAAR BOVEN

EVENTCALENDAR
CIRCUIT MONZA | ITALIE | 21-22 APRIL 2018
Autodromo Nazionale di Monza is een 5,793 km lang circuit gelegen bij de plaats Monza in het noorden van Italië. Het circuit bestaat uit lange rechte stukken en snelle veelal rechter bochten en enkele korte chicanes. Ondanks meerdere pogingen om de hoge snelheden te matigen is Monza nog steeds het hogesnelheidscircuit bij uitstek.

RACE REVIEW BY AUTOSPORT.BE
Bij de start was het Dennis Lind (Target Racing) die het voortouw nam en bleef aan de leiding tot bij de pitstop die voorafgegaan werd door een korte safety car periode. Na die verplichte stop nestelde Postiglione die het stuur had overgenomen van Basz, zich vooraan en zou zijn voorsprong langzaamhand verder uitbouwen. James Pull en Kelvin Snoeks (Bonaldi Motorsport) eindigden net als zaterdag op de tweede plaats, de winnaars van race 1, Giacomo Altoè en Job van Uitert (Antonelli Motorsport) eindigden nu op de derde plaats. Loris Spinelli en Juan Perez (Antonelli Motorsport) pakten een onverwachte vierde plaats en de zege in de PRO-AM klasse en dat niettegenstaande ze pas als eenendertigste van start gingen.

Schandorff startte als zestiende en wist in zijn stint vier plaatsen goed te maken alvorens het stuur over te geven aan Niels Lagrange die nog twee posities verder oprukte om als tiende over de lijn te komen. Raffaele Giannoni (Automobile Tricolore) won voor de tweede maal op rij in de AM categorie. William Van Deyzen (Van der Horst Motorsport) nam revanche na de pech in de eerste race en won de Club klasse voor Supachai Weeraborwornpong (Team Lazarus) en teamgenoot Gerard Van der Horst.

CIRCUIT SILVERSTONE | VERENIGD KONINKRIJK | 19-20 MEI 2018
Silverstone is een wegracecircuit in Groot-Brittannië bij de plaats Silverstone. De baan in Northamptonshire diende oorspronkelijk als trainingsvliegveld voor de Britse bommenwerpers in de Tweede Wereldoorlog. In 1948 werd hier voor het eerst een Grand-Prix voor de Formule 1 georganiseerd. In 2010 leek de Formule 1 te verhuizen naar het circuit van Donington, maar door financiële tegenslagen bleef dit uit. Bernie Ecclestone sloot hierna een nieuw zeventienjarig contract met de directie van Silverstone, zodat het circuit verzekerd is van een plek op de kalender tot 2027.

RACE REVIEW BY AUTOSPORT.BE
Imperiale Racing wint met het duo Posteglione/Basz de eerste race van het weekend in Silverstone of de derde van het seizoen. De Pro-Am wagen van Spinelli en Perez was nochtans goed vertrokken vanop de pole en Spinelli bouwde een mooie voorsprong uit voor de verplichte pitstop. Perez kon het echter niet afmaken en zakte naar de vijfde plaats. Lagrange en Schandorf werden schitterend zesde algemeen terwijl Van Deyzen en Van der Horst opnieuw een podium pakten in de Lamborghini Cup. Morgen zondag is er de tweede race van het weekend of de vierde van het seizoen.

CIRCUIT MISANO | ITALIE | 22-24 JUNI 2018
Het Misano World Circuit Marco Simoncelli, voorheen het Circuito Internazionale Santamonica is een racecircuit in Misano Adriatico aan de Adriatische Zee in Italië. De baan werd ontworpen in 1969 en de eerste race vond plaats in 1972. Toen de baan werd ontworpen had die een lengte van 3.488 km maar de baan werd in 1993 verlengd tot 4.064 km.

RACE REVIEW BY AUTOSPORT.BE
De start van de eerste wedstrijd voor de PRO & AM verliep bijzonder chaotich. Postiglione en Zampieri verloren heel wat plaatsen en zouden nadien zelf uit de wedstrijd verdwijnen. De Nederlander Rik Breukers, vertrokken vanop de achtste startplaats, pakte na een waanzinnige start de leiding voor Spinelli, Lefterov (10de gestart), De Narda, Ortiz en Schandorff (ploegmaat van Lagrange en vertrokken op de 12de plaats). Breukers moest snel in de Spinelli zijn meerdere erkennen die oprukte naar de leiding. Na de verplichte pitstops vonden we diens ploegmaat Perez nog steeds op kop voor Tujula, die de wagen deelt met Ortiz, en Jasper die het stuurt overnam van Lefterov. Schandorff kwam als zesde binnen voor diens pitstop en samen met Niels Lagrange wist de Deen nog een plaats goed te maken en reed onze landgenoot op een vijfde stek na De Narda en voor Snoeks. Tujula reed onbedreigd naar de zege in Pro, maar voor de tweede plaats lag de strijd nog open in een spannend slotoffensief. Lagrange wrong zich voorbij Jasper naar de vierde plaats algemeen en derde in PRO. Hij viel nadien nog de stelling aan van De Narda die op zijn beurt de twee plaats van Perez in het vizier had. Met een verschil van respectievelijk 2/10 en 4/10 sec. gingen Perez (winnaar PRO AM), De Narda en Lagrange over de meet. Geen podium overall, maar een zeer verdienstelijke derde plaats in PRO voor het Belgisch-Deens duo Lagrange/Schandorff.

CIRCUIT SPA-FRANCORCHAMPS | BELGIE | 26-29 JULI 2018
Het circuit van Spa-Francorchamps wordt door veel coureurs beschouwd als het mooiste circuit ter wereld. Het is ondanks de vele vernieuwingen nog steeds een authentiek en oud racecircuit dat de natuurlijke glooiingen van het landschap volgt. Het circuit heeft een lengte van 7km en wordt gekenmerkt door een stijle helling namelijk de Radillion. De "Raidillon aan de Eau Rouge" (vaak wordt de gehele bochtencombinatie foutief "Eau Rouge" genoemd, terwijl alleen het kleine knikje onderaan de heuvel "Eau Rouge" heet), is wellicht het bekendste deel van het circuit. Het is een lange bocht, net na de oude pitlane, die de renners rechts naar boven het dennenbos inleidt. In de Formule 1 wordt deze bocht normaal gesproken vol gas genomen.


CIRCUIT ZOLDER | BELGIE | 09-12 AUGUSTUS 2018
Circuit Zolder (ook: Circuit van Terlaemen of Omloop van Terlaemen) is een Belgisch racecircuit gelegen in de gemeente Heusden-Zolder. Er worden voornamelijk Belgische races op gehouden, alsook de nacht van Zolder. De bekendste race op dit circuit is de 24 uur van Zolder. Het circuit heeft een lengte van 4km en staat bekend als een zwaar remcircuit omwille van de vele bochten op de korte afstand.

RACE REVIEW BY INDEPENDENT MOTORSPORTS
Independent Motorsports heeft de ELEVEN SPORTS 24 Hours of Zolder gewonnen met zijn Porsche 911 GT3 Cup. Het West-Vlaamse team reed een foutloze wedstrijd en pakte zo zijn eerste algemene zege in de Zolderse klassieker. Xavier Stevens, Lieven Goegebuer, Dries Vanthoor, Christian Engelhart en Niels Lagrange hielden na 806 ronden racen vier ronden bonus over op de Porsche van viervoudig winnaar Belgium Racing. “Dit is echt een schitterend resultaat voor het ganse team”, vertelt een zichtbaar geëmotioneerde teameigenaar Lieven Goegebuer. “We hebben de wedstrijd minutieus voorbereid en als je hem dan op deze manier kan afronden… Ik heb er geen woorden voor. Alle rijders hebben de vooraf besproken tactiek tot in het kleinste detail uitgevoerd en het team heeft ons een perfecte wagen bezorgd. De Porsche 911 heeft geen krimp gegeven! Na de klassezege vorig jaar, doen we nu nog beter door de race algemeen te winnen. Een prachtige beloning voor het ganse team!” “Ik kan mijn tranen maar moeilijk bedwingen”, erkent Dries Vanthoor aan de voet van het podium. “Net als mijn broer Laurens mag ik me nu winnaar noemen van de 24 Hours of Zolder. Dit doet zoveel deugd, temeer omdat dit echt mijn thuisrace is. We hadden zeker niet de snelste wagen, maar het team was collectief zo sterk en de Porsche 911 is en blijft een uitmuntende bolide.” “Ik kan het nog altijd niet geloven”, zegt Xavier Stevens breed lachend. “De auto draaide zeer goed, maar op pure snelheid hadden we geen verhaal tegenover de prototypes. Zij kregen echter één voor één problemen, terwijl ons plan perfect werkte. De laatste vier uur begon het echt te dagen dat we een goede kans hadden om de wedstrijd te winnen. We hebben vanaf dan getracht onze voorsprong te consolideren.” “Deze zege was niet verwacht”, bevestigt Lamborghini fabriekspiloot Christian Engelhart. “We hadden niet de nieuwste wagen en niet de krachtigste motor, maar we maakten geen fouten. Plots kregen alle prototypes problemen en kwamen we aan de leiding van de wedstrijd. Op dat ogenblik was het een kwestie van geen fouten te maken en de concentratie te behouden. Het besef dat we de race niet enkel in onze klasse, maar ook algemeen konden winnen, gaf ons vleugels.” “Als Limburger de 24 Hours of Zolder winnen, dat is een droom die werkelijkheid wordt”, lacht Niels Lagrange. “We hadden een zeer homogene bemanning en kunnen samenwerken met rijders als Dries Vanthoor, naast Audi-fabrieksrijder tevens een zeer goede vriend, en Lamborghini-fabrieksrijder Christian Engelhart, regerend kampioen in de Blancpain GT Series, is altijd een plezier.” De volgende manche van het Belcar Endurance Championship vindt plaats in Spa-Francorchamps tijdens het laatste weekend van september.

CIRCUIT NURBURGRING | DUITSLAND | 14-16 SEPTEMBER 2018
De Nürburgring is een racecircuit in Nürburg, in de Duitse deelstaat Rijnland-Palts. Op 27 september 1925 is begonnen met de aanleg van het circuit rond het dorp en het middeleeuwse kasteel Nürburg in de Eifel. De opening was in het weekend van 18 en 19 juni 1927. Het circuit heeft als bijnaam 'De Groene Hel'. Vroeger voerde het parcours de rijders over 28 km. Het bestond toen uit de Nordschleife (22,8 km) en Südschleife (7,7 km), langs 173 bochten (89 linker- en 84 rechterbochten). Het circuit is destijds aangelegd als onderdeel van een groot werkgelegenheidsproject om de economie in de Eifel vlot te trekken en groeide in de jaren erna uit tot een van de beroemdste circuits ter wereld. Maar sinds de bekende Oostenrijkse Formule 1-coureur Niki Lauda er in 1976 een zware (bijna dodelijke) crash maakte, net voor de bocht Bergwerk, wordt het circuit niet meer gebruikt voor Formule 1-races.


CIRCUIT VALLELUNGA | ITALIË | 13-18 NOVEMBER 2018
Het Autodromo Vallelunga „Piero Taruffi” is een permanent circuit, 20 kilometer ten noorden van Rome, nabij Vallelunga. Vallelunga werd in 1959 als een ovaal van 1,8 kilometer. Vanaf 1963 organiseerde het circuit de Grand Prix van Rome in de Formule 2 en Formule 3000 en in 1967 werd een nieuwe lus aangelegd toen het circuit eigendom werd van de ACI. Het circuit is vernoemd naar de bekende Italiaanse coureur Piero Taruffi. In augustus 2004 werd begonnen aan een uitbreiding van 1 kilometer, waarmee de baan op de huidige lengte komt. Deze baan mag van de FIA worden gebruikt als testcircuit voor Formule 1-teams.


BRON INFORMATIE AFKOMSTIG VAN WIKIPEDIA - ALLE RECHTEN VOORBEHOUDEN
NAAR BOVEN

OFFICIALSPONSORS


GETINTOUCH


Heb je eventuele vragen en/of opmerkingen en wil je ze graag aan Niels kwijt ? Aarzel niet en contacteer vandaag Niels nog rechtstreeks via onderstaand formulier.

Voor & achternaam


Emailadres


Jouw vraag of opmerking